Det skal ikke være lett

Det virker kanskje som om alt er fryd og gammen her i Danmark, landet hvor man kan nyte en kald pils hvor som helst uten den minste frykt for lovens lange arm (unntaket er bussene, der er det ikke så populært, så man får krysse fingrene for at man treffer på en partybuss - ja, de eksisterer faktisk), der mat og drikke er litt billigere, folk er (visstnok) bittelitt mer imøtekommende enn nordmenn og jeg tviler på at jeg møter på noen som anklager meg for å være amerikansk/komme fra Grimstad/ha talefeil pga r-ene mine.

Men. Akk. Every silver lining has a cloud, som de sier.

He. He.

Uansett.

Jeg merker at København er veldig mye større enn Oslo og Trondheim. Dette visste jeg selvsagt fra før av, men nå har jeg virkelig innsett det. Det er liksom ikke bare litt sentrum og så utenfor sentrum. Neida. Du har oppdelt sentrum og sentrum-sentrum og storKøbenhavn osv osv. Og selv om jeg bor på et lite sted like utenfor storKøbenhavn gjør ikke det navigeringen veldig mye enklere.

Onsdag var vi jo ute i København, og siden jeg ikke bor i København måtte jeg ta nattbuss hjemover. Fra busstoppet skulle det visstnok være 10 min gange hjem, som ikke er veldig langt. Problemet er at det rundt her jeg bor er motorvei og stikkveier og veiarbeid og alt mulig, så det er jo visse begrensinger på hvor man kan gå, og når krengningen på veiene ikke samsvarer med krengningen på veiene i google maps, og min plassering i google maps ikke er helt nøyaktig, da er det faktisk ikke veldig lett å finne veien hjem når man aldri har gått der før.

Dessuten var det mørkt, så det var vanskelig å se punkter å peile meg etter. Til slutt ga jeg opp, fant et skilt der det stod en adresse og tok taxi hjem. Med tanke på at det kostet meg 57 danske kroner var jeg altså ikke veldig langt unna. Det viste seg at den ene veien jeg ennå ikke hadde prøvd ut (orket ikke etter å ha gått så masse frem og tilbake) var den som gikk i riktig retning.



Som dere sikkert vet er sykkel et veldig vanlig fremkomstmiddel her i Danmark. Sykling her er jo veldig mye mer praktisk enn f.eks. alle andre steder jeg har vært, både med tanke på at det er så utrolig flatt her, og at siden det nettopp er så praktisk å sykle er det bedre lagt opp til sykling - som igjen gjør det enda mer praktisk å sykle. En god sirkel.

Siden jeg bare blir her til jul, og ikke har med meg sykkel, skal jeg leie sykkel. Da jeg leide sykkel huket jeg av for at jeg ønsket å hente sykkelen allerede forrige torsdag, samme dag som jeg bestilte. Jeg fikk ingen beskjed om at dette ikke var greit, men så fikk jeg ikke hentet den på torsdag siden det uansett hadde stengt allerede.

Derfor tok jeg turen til København på lørdag for å hente sykkelen. Jeg hadde på forhånd notert hvilke gater jeg skulle krysse og finne og følge, men jeg hadde ikke notert i hvilken retning jeg skulle gå i forhold til utgangen på togstasjonen. Jeg spurte derfor om hvor jeg skulle gå for å komme fram til ønsket adresse, og da jeg ble pekt i en bestemt retning av en taxisjåfør, fulgte jeg denne retningen.

Feil retning.

På vei i feil retning begynte det for øvrig helt plutselig å regne. Jeg hadde ikke regnjakke eller paraply, men det startet med lett pjuskregn, og det var jo ikke så farlig. Så plutselig åpnet himmelen seg og vinden kom og i løpet av et halvt minutt, muligens et helt minutt, var jeg mer eller mindre gjennomvåt.

Jeg hadde ikke noe annet valg enn å fortsette, men da jeg i tillegg, ganske mange minutter senere fant ut at jeg gikk i feil retning, var jeg i rimelig dårlig humør. Men da var det bare å komme seg tilbake til togstasjonen og prøve på nytt. Da jeg først fant ut hvilken retning jeg skulle starte i, gikk det hele mye greiere, så omsider fant jeg fram.

Bare for å finne ut at jeg ikke kunne hente den før på onsdag.

...

...

...

Lettere irritert (viste det ikke da, høflig som jeg er) gikk jeg på Tivoli (WildCard <3) og kjøpte POSEPOPKORN og gikk rundt omkring før jeg tok toget hjem og spiste posepopkorn til middag og så på Broen.

Satser på at retningssansen stiller seg inn på Danmarkskoordinater snart, for all denne gåingen er slitsomt.

En annen historie om plasseringsforvirring er fra i dag tidlig, men denne er litt morsommere. I dag startet vi jo med forelesninger, og på nett stod det oppgitt både bygningsnummer og romnummer. Mitt første fag handlet om vindmøller og skulle i følge campusnet (it's learning/fronter-ish) være i bygning 308, rom 33.

I bygning 308, rom 33 finner du en jentedo.

Det var bred enighet om at dette måtte være en feil - gutter har jo ingenting på jentedoen å gjøre, så en av oss ringte og fikk oppklart hvor vi egentlig skulle, nemlig bygning 306. I bygning 306 har de en café som selger kaffe til 5 danske kroner, så det var jo en klar forbedring.

Av andre ting som ikke er helt tipp topp kan jeg jo nevne
- jeg er ganske sikker på at vi har flere søppelkasser i Norge
- vannet i Norge smaker bedre, men det visste jeg jo allerede. Jeg har riktignok allerede blitt vant med smaken da, så flink er jeg faktisk til å tilpasse meg. (Men folk som kommer på besøk kan godt ta med en flaske norsk springvann for det, altså).
-  jeg har allerede måttet drepe fire insekter. Tre edderkopper og en annen dings. Den ene edderkoppen var ordentlig feit. Ikke veldig stor med lange bein, men ordentlig feit.

Ellers stortrives jeg, da!

Kommentarer

  1. Hahaha, gøy å gå seg bort. Jeg har fortsatt med meg et minikart over campus, bare sånn for å være sikker, for det er ikke ok å komme for seint til timen. Oooog det er oppmøteplikt i tillegg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ai, stress! Det er som oftest ikke obligatorisk oppmøte her, men jeg har inntrykk av at alle er veldig punktlige, så er nok ikke veldig populært å komme for sent for det.

      Slett
  2. Tror det med søppelkassene er et internasjonalt problem! Forhåpentligvis er det danske vannet bedre en det her, for det smaker skikkelig klor. Har jo blitt vandt til det da, selvfølgelig, men det var helt grusomt i starten! Akk, det harde livet som utvekslingselev. Neida.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør nok det. Eller, vannet smaker liksom ingenting, på en måte. Fravær av smak er vel en god sammenligning med det norske vannet.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

To år

Semesterstart

Oppdatering